tiistai 1. maaliskuuta 2016

Mielen ja kehon terapiaa

Tänään oli varsinainen kehon ja mielen huoltopäivä, mikä tulikin kovasti tarpeeseen. Aamuisten tutkimusten jälkeen hilppasin kiropraktikko -veljelleni  käsiteltäväksi, ja siitä parantamaan (kahden kroonisesti sairaan) maailmaa puhtaan kasvisruoan ääreen Silvopleehen. Vertaistuen ja rehellisen avautumisen, sekä taivaallisen ruoan voimaa ei käy kiistäminen, ja pitkän lounaan jälkeen aurinko ainakin tuntui paistavan taivaalta aavistuksen kirkkaammin.

Sairastumisen myötä ruokavaliosta ja ravinnosta on tullut entistä merkityksellisempi osa elämääni, ja etenkin siitä lähtien kun luonnollinen vastustuskykyni todettiin tieteellisesti puutteelliseksi, en todellakaan halua omilla ruokailuvalinnoillani tarjota bakteereille, viruksille tai sienikasvustoille yhtään ylimääräistä tilaa kasvaa tai jyllätä elimistössäni. Tunnustan, että vielä pari vuotta sitten karsastin yleisesti kaikenlaista äärimmäisyyksiin menemistä missä tahansa asiassa, mutta kuten sanotaan, tieto lisää tuskaa, ja oman tiedon ja kiinnostuksen pikkuhiljaa lisääntyessä pienistä muutoksista on tullut radikaalimpia ja pysyvämpiä.


Pienin askelein olen ottanut ruokavaliooni vaikutteita pääsääntöisesti tulehdusta ehkäisevästä ruokavaliosta (anti-inflammatory diet), ja juurikin varmaan sen ansiosta että en ole edes yrittänyt tehdä mitään äkkikäännöstä nopean ratkaisun tovossa, luulen että tiukahkostakin dietistä on pikkuhiljaa tullut normaali osa elämää. 
Aluksi pyrin jättämään pahimmat tulehdusta elimistössä aiheuttavat tekijät pois, kuten viljan, valkoisen sokerin  sekä kaiken prosessoidun, kuten makkarat ja leikkeleet, sekä vähentämään punaista lihaa. Verensokerin korkean nousun on todettu vaikuttavan kehossa tulehdusta lisäävästi, ja viljatuotteiden poisjättämisellä on todistettu olevan yhteys monien allergioiden, kiputilojen ja suolistovaivojen helpottumiseen. Leivän, tuon suomalaisten luottotuotteen jättämisen ruokavaliosta kuvittelin vielä vuosi sitten olevan lähes mahdoton tehtävä, mutta kun sekin ihana tuote on monesti höystetty viljan lisäksi sokerilla ja lisäaineilla, on leivän hohto kummasti ajan myötä karissut. Leivän korvaa nykyään aivan täydellisesti esimerkiksi siemennäkkäri, mikä on hyvä keino saada hyvä annos hivenaineita, kuitua, proteiinia ja hyviä rasvoja, ilman viljan ja sokerin haittoja tai aineita jotka eivät ruokaan kuulu. 
Sokeria lisätään mielestäni aivan liikaa sinne, missä sitä ei todellakaan tarvittaisi, ja en enää voisi edes kuvitella koskevani esimerkiksi sokeroituihin jogurtteihin tai rahkoihin. Monia tuotteita onnistutaan ovelasti markkinoimaan terveystuotteina, vaikka todellisuus olisi kaikkea muuta. Pyrin hankkimaan kaikki raaka-aineet mahdollisimman puhtaina, luomuna ja lisäaineettomina, ja niitä joissa se ei ole mahdollista, mieluiten vältän. Lisäaineiden vaikutuksista esimerkiksi hormonitoimintaan on runsaasti tutkimuksia, ja ruoan kautta en todellakaan halua enää kemikaalikuormitustani lisätä. 


Silvopleesta tuli ehdottomasti heti yksi suosikkiravintoloistani Helsingissä. Seisovapöytä notkui puhdasta, gluteenitonta kasvisruokaa, jota sai lapata lautaselle mielin määrin, ja hinta määräytyi lautasen painon mukaan. Jälkkäriksi löytyi ihania terveellisiä raakaherkkuja ja immuuniteetä.


Olen aina rakastanut monia maitotuotteita, kuten juustoja, ja viimeistään maidon jättämisen ruokavaliosta kuvittelin olevan mahdotonta. Lehmänmaito varsinkin on kuitenkin prosessoitu siihen pisteeseen, että sen terveydelliset hyödyt on todettu olevan vähäisemmät kuin sen haitat, joten senkin olen ruokavaliostani viimeaikoina jättänyt. Lehmänmaito on yhdistetty moniin sairauksiin, erityisesti hitaisiin tulehduksiin ja liman eritykseen, ja tuotantovaiheessa lehmiin käytetyt kasvuhormonit ja antibiotitkaan eivät varsinaisesti houkuttele. Vuohenmaidosta tehtyä juustoa saatan välillä käyttää, sillä monet jotka eivät lehmänmaitotuotteita siedä, eivät saa vuohenmaidosta oireita. Tähän en ole tarpeeksi perehtynyt kertoakseni mihin se perustuu, mutta käsittääkseni se liittyy jotenkin siihen, että vuohen maito sulaa lehmän maitoa paremmin, ja siinä maidon terveydelliset hyödyt ovat säilyneet paremmin. Myös mantelimaito korvaa hyvin lehmän maidon.


Monet lääkärit eivät edelleenkään halua tunnustaa ruokavalion osuutta sairauksien hoidossa, lääkebisneksessä kun se raha liikkuu. Eilen kuitenkin lääkärinikin myönsi, että ei ole viljatuotteiden pois jättämisestä kuullut koskaan olevan ainakaan haittaa, päin vastoin, ja infektiolääkäri puhui nimenomaan maidottoman, sokerittoman ja viljattoman ruoan puolesta homesairauksien ja ME:n hoidossa. Pelkkä ruoka ei toki kaikkia sairauksia paranna, mutta moniin sairauksiin sillä on kuitenkin suuri vaikutus. Itselleni on tärkeää lähinnä se, että pidän itseni hereillä uuden tiedon suhteen, enkä sokeasti usko siihen, että se mikä 20 vuotta sitten todettiin hyväksi, olisi hyväksi vielä nykyisten tutkimusten valossa. Itse olen vielä todella alkutaipaleella näiden asioiden tutkimisessa, mutta uskon kuitenkin puhtaan, luonnollisen ja kasvispainotteisen ruokavalion voimaan. Ruoan lisäksi vastustuskykyä buustaamaan käytän muun muassa C-, D-, ja B12 -vitamiineja, sinkkiä, aloeveraa, laajakirjoista maitohappobakteeria, magnesiumia sekä inkivääri-kurkumakapseleita.


Toisinaan sallin itseni kuitenkin syödä ns mitä vain, mutta en edes viikoittain, kuten ennen. Ennen saatoin syödä joka viikonloppu irtokarkkipussin, mutta nykyään riittää hyvin esimerkiksi raakaherkut tai pieni pussi gluteenittomia lakuja lauantain kunniaksi. Ajan kanssa elimistö tottuu sokerista vieroittamiseen aika hyvin, eikä karkkiähkyä tee edes mieli. Alkoholia siedän huonosti, koska yksi sairauden piirteistäkin on se, että alkoholi pahentaa oireitani, mutta en halua kieltää itseltäni lasillista viiniä ruoan kanssa silloin tällöin, tai yhtä siideriä erityistilanteen kunniaksi, näitä kun on kuitenkin harvakseltaan. Jos pääpiirteet ovat kunnossa, ei pienet lipsumiset vaikka pari kertaa kuukaudessa maata kaada.
Toissapäivänä juhlistin esimerkiksi inssin läpäisyä sushin ja siiderin kera.


Jos jollain tulee ruokavalioon liittyviä hyviä vinkkeja mieleen, niin otan niitä ilolla vastaan!
Aurinkoista loppuviikkoa!
Veera 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti